CK Banská Bystrica bude používať v roku 2015 bicykle Merida Reacto DA Limited

Home Reportáže z exotických pretekov Denník z Francúzskej Guyany
Slovenčina (Slovenská republika)English (United Kingdom)

Denník z Fr.Guyany 4

Tour de Guyane pokračovala najdlhšou etapou z Macourie do Many 167km. Aspoň pre mňa to bolo hrozne náročné. Smerom na sever k surinamskej hranici  trochu klesá vlhkosť, no zato stúpa teplota.

Poobeda bola teplota 38st. v tieni. Asfalt je veľmi hrubý a zrnitý, aby v tej teplote vydržal, takže to poriadne v sedle vytrasie, hlavne sedacie partie trpia veľmi. Cesty sa smerom na sever od hlavného mesta zužujú a zhoršujú, čo tiež zvyšuje nároky na  pozornosť pretekárov. Etapa začala veľmi zostra, no pretekári Guadeloupu kontrolovali vývoj. V záverečných 30km sa odpútala skupina cca 30 pretekárov, kde sme mali zastúpenie Geert, Daniel a Mike. Chvíľu to vyzeralo tak, že aj ja budem v tej skupine, no neustále sa to mlelo a nakoniec sa to vyvinulo tak, že som zostal v pelotóne. V závere ešte unikla malá skupina a znej osamotený Francúz Florent Gothier, ktorý zvíťazil. V špurte druhej skupiny o druhé miesto obsadil Daniel Korevaar desiate miesto, a aspoň nejaký výsledok v top ten pre náš tím,  ja som dokončil so stratou cca 6minút na 54 mieste. Dojazd bol v malej dedine Mana, kde nie je takmer nič. Nie je tu okolo ani žiadny prales, len taká buš. Ako som sa dozvedel od učiteľov v miestnej škole, obyvateľstvo je zložené prevažne z pôvodných kmeňov, Surinamcov a iných miešancov žijúcich prevažne v buši. Do dediny prichádzajú prevažne len niečo nakúpiť resp. doviezť deti do školy. Aj to nevyužívajú všetci, pretože väčšina ich tu je načierno a boja sa, aj keď mi učiteľ povedal, že štúdium je pre všetky deti zdarma, bez ohľadu na to, či sú alebo nie sú riadnymi občanmi. Teda nikto presne nevie, koľko ľudí žije v buši. Na to aká je Fr.Guyana rozsiahla, tu žije len asi 130 000 ľudí permanentne, teda stálych občanov, ďalších cca 30 000 je tu dočasne, prevažne členovia légie, ktorá stráži poriadok a hlavne vesmírnu stanicu v Kourou, no a koľko ľudí žije v predamazonskej džungli, resp. pohraničnej buši, to nikto ani len netuší. No z peknej mapky v škole som sa dozvedel, že had, ktorého som videl pár dní predtým bola Boa. Rovnako som v buši zazrel v diaľke niečo ako byvoly, alebo nejaké antilopy, stádo, no bolo to ďaleko, a presne som to nerozoznal. Neďaleko Many je pláž na atlantickom pobreží, ktorá je známa tým, že tam chodia obrovské korytnačky znášať vajcia. Možno ich zazrieť, resp. sa pri nich odfotiť, pretože na súši sú veľmi nemotorné a veľké, dosahujúce niekoľkometrovú dĺžku. No na túto pláž nie je čas, ihneď po etape sa sprchujeme, obedujeme a presúvame do pohraničného mesta St.Laurent du Maroni, kde budeme dve noci. Mesto je známe najmä z románu Motýľ, pretože z tohto mestečka boli importovaní francúzski väzni odvážaní na neďaleký ostrov do väzenia. Poobede nás čaká tiež pekný výlet loďkou cez rieku Maroni do Surinamu. Loďka stojí 3 euro na osobu a za 5minút ste v Suriname. Šofér loďky síce niečo melie o pečiatke do pasu, že treba ísť na stanicu policajnú, trochu sa bojí. No my to ingnorujeme, nasadáme na loďku a hor sa do Surinamu. Ako všade aj tu na Vás čakajú čínske obchody, kde dostanete úplne všetko od potravín, obuvi, kozmetiky po súčiastky na autá. Spočiatku to vyzerá veľmi nebezpečne, keď vystúpime, zhŕkne sa okolo nás veľa ľudí, no po chvíli v miestnom pohostistve  a debate so Surinamcami zisťujeme, že sú to veľmi priateľskí a zhovorčiví ľudia. Najmä moji holandskí kolegovia môžu rozprávať plynule, pretože Surinam je bývalá holandská kolónia, a všetci vedia po holandsky. Potom opäť nasadáme na úzku dlhú loďku  a ideme naspäť. Majiteľ loďky sa bojí colníkov, tak ideme trochu mimo prístavu, kde nás vyloží. Trochu sa bojíme, či nás nejde zaviezť niekde do džungle a ozbíjať, ale on sa len smeje a vyloží nás ako sľúbil. Ďalší deň nás čaká veľmi náročný program. Dve poletapy, doobeda 142km dlhá, dosť zvlnená poletapa a poobede 7km dlhá časovka jednotlivcov. Doteraz sme veľmi nezašli nič, takže je načase niečo s tým urobiť a trochu sa ukázať.

Pretekári CK Banská Bystrica majú nastavené posedy metódou BG FIT v predajni BIKEPRO Banská Bystrica