CK Banská Bystrica bude používať v roku 2015 bicykle Merida Reacto DA Limited

Home Testy Merida Scultura Evo
Slovenčina (Slovenská republika)English (United Kingdom)

Test - Merida Scultura Evo DA


Okrem noviniek z oblasti pretekového kolotoča, či profilov pretekárov, budeme postupne prezentovať praktické skúsenosti s použitým materiálom, či doplnkami a sprístupníme tak širokej verejnosti techniku a doplnky v praxi.

 

Prvým v rade je to, čo je základom cyklistovej výbavy. Cestný bicykel Merida Scultura Evo DA. Celokarbónový špeciál je vybavený štandardne rovnako celokarbónovou vidlicou EG Merida carbon fibre Lite, doplnkami FSA, sadou Shimano Dura-Ace a kolesami Fulcrum 5. 

Základom je karbónový univerzálny rám Merida Scultura Evo Nano so stredovým štandardom BB30. Zákazníci si môžu vyberať z viacerých farebných kombinácií so základom v bielej alebo čiernej farbe. CK BB sedlá biele Scultury s jemnými zelenými prvkami. Dizajnovo vyzerá Merida naozaj výborne. Biela farba je veľmi štýlová a doplnená o bielu omotávku, či biele sedlo vyzerá naozaj trendy. Dańou za výborný look je nutnosť zvýšenej starostlivosti, pretože na bielej je vidno každú drobnú nečistotu, stačí sa trošku oprieť o rám, a hneď sú na ňom viditeľné čierne šmuhy. Ja osobne som skôr zástancom čiernej resp. čisto lakovaného karbónu, ktorý sa na ráme CK BB nachádza práve na vidlici. Pri použití kvalitných autovoskov sa však biela Merida leskne belosťou, až oslepuje oči. 

Rám sa vyrába v širokej škále veľkostí od XS do XL. Geometria je veľmi univerzálna, skôr pretekársky, ako turisticky založená. Veľkost M/L je na hranici jedného kilogramu, čo je vysoko nadpriemerné v tejto cenovej triede.  Rám je dostatočne dlhý a výška hlavovej trubky nie je príliš vysoká, takže rám dobre vedie stopu. Uhly hlavovej aj sedlovej trubky sú pri veľkosti L 73st., čo je dá sa povedať klasika. Celkovo je to relatívne klasická preteková geometria bez výrazných výstrelkov. Takýto rám výborne vedie stopu vo veľkých rýchlostiach a je dostatočne živý a ovládateľný v zákrutách. Vysoko nadpriemerne hodnotím oblasť masívnej hlavovej trubky. Rám je v krute v nástupe veľmi tuhý a okamžite reaguje. Tento parameter bol nadpriemerne hodnotený v testoch časopisu Tour a je to aj v praxi najviac cítiť pri prvom razantnejšom nástupe. Svoj vplyv na to má aj vidlica, ktorá je tuhá, pri nástupe, či razantnom brzdení nevibruje a nevlní sa a spoločne s hlavovou partiou rámu vytvára skvelú oporu pri jazde zo sedla. Výborné vlastnosti v krute má rám aj vďaka vnútornej priečke - Double Chamber , ktorá je súčasťou hornej aj dolnej rámovej trubky. Tieto pretekové parametre ocenia najmä jazdci, ktorí dokážu preniesť silu cez chrbát a ruky do riadítok, skrátka silovo založení jazdci, či špurtéri. O tuhosť v oblasti stredového zloženia sa stará štandard BB30. Systém Flex stay, špeciálny tvar zadnej stavby v tvare plochej pružiny zabezpečuje dostatočný konfort pri jazde po nerovnostiach, aj keď sa dá povedať, že rám je skôr tuhý ako pohodlný. Štandardne sú bicykle osadené top hliníkovými kľukami FSA Energy v prevedení compact 50/34.  Takáto škála prevodov v kombinácii s kazetou 12-27 je dostatočne široká a vyhovujúca pre každého, no nie je úplne ideálna pre pretekové účely. Z tohto dôvodu pretekári CK BB zvolili jednu z dvoch možností. 

"Uprednostnil som výmenu prevodníkov za štandardnú kombináciu 53/39 na compactovú rozteč 110mm. Trošku som sa obával, či takéto prevodníky nebudú mäkké, a či sa to nebude krútiť. Dôležité je zvoliť kvalitný tvrdý prevodník, ideálny je plný Rotor.  No obavy neboli na mieste. Kľuky FSA Energy compact aj v kombinácii s klasickými veľkými prevodníkmi 53/39 s compact roztečou sú neuveriteĺne tvrdé. Sú nielen ľahšie ako kľuky Shimano Dura-Ace, ale aj vďaka BB30 štandardu oveľa tvrdšie. Toto je naozaj citeľné, reťaz sa medzi prešmykovačom ani nepohne aj pri tvrdom nástupe a bicykel pri zdvihnutí zo sedla okamžite živo reaguje bez akejkoľvek straty energie."  zhodnotil Roman Zrelica.

Druhá časť tímu zvolila z rôznych dôvodov iný typ kľúk, originál Shimano Dura-Ace na BSA systém z dôvodu extrémnych dĺžok kľuky (Viglaský 177.5mm, či Haring 170mm) alebo použitia SRM systému (Fraňo). Musím povedať, že po vyskúšaní oboch variant je viditeľne pevnejšia originál BB30 oska s kľukami FSA.  Aj keď je možné vložiť do rámu redukciu a využiť klasické misky na BSA závit, pevnostne je lepšie vložiť napr. priamo misky FSA so štandardom BB30 zvonku, no vnútri použiteľné na klasický Holowtech štandard. Takáto kompromisná kombinácia sa už pevnosťou blíži originálnej BB30  s využitím Shimano BSA Holowtech kľúk. 

Radenie zabezpečuje top sada od Shimana, Dura-Ace radiace páky, prehadzovač aj prešmykovač sú spoľahlivé. Niet im čo vytknúť, fungujú presne, trošku zarazí to, že ľavá páka má na veľkom prevodníku len jednu polohu, je preto nutné absolútne presné nastavenie, aby nedochádzalo k šúchaniu reťaze o prešmykovač. Prehadzovač funguje bezchybne. Prevodový systém je štandardne vybavený reťazou KMC, ktorá funguje v kombinácii so Shimanom bez problémov. Pretekári CK BB však používajú reťaze Yaban, ktoré budeme opisovať v jednom z najbližších testov. V kombinácii s radením Shimano Dura-Ace funguje reťaz Yaban na 100%. Radenie hore i dole je rýchle a bez problémov. Dôležité je ale mať dobre nastavené dĺžky bowdenov. Tu vidím malé mínus, štandardne dodávané bowdeny Jagwire nedosahujú kvalitu orginálnych Shimano bowdenov. No v pretekovom nasadení, častom pretekaní v prachu, daždi a piesku v Afrike je nutnosťou viacnásobná výmena ročne, predovšetkým radiacich bowdenov. Ja osobne preferujem Campagnolo bowdeny, radia fantasticky, aj keď majú o niečo vyššiu cenu ako konkurencia, no v kombinácii so Shiimano radením sú bezchybné a o niečo málo dlhšie aj vydržia. 

Bicykel Merida Scultura Evo sa dodáva i s elektronickým radením Shimano Ultegra. V tomto prípade je cena o niečo málo vyššia, no elektronické radenie zabezpečí komfort bez potreby výmeny bowdenov po celý rok. CK BB však preferuje mechanickú sadu Dura-Ace, ktorej diely sa dajú ľahko vymeniť aj počas pretekov a je zhruba o 400gramov ľahšia ako elektronická Ultegra. V ekonomickejšej verzii je Scultura vybavená porovnateľne spoľahlivou sadou Shimano 105 s o málo vyššou celkovou váhou. 

V rámci udržania nízkej ceny sú na bicykli brzdy Merida Procraft. Ich bielo-čierna farba ladí s rámom, brzdia ostro už pri malom zatlačení páky, ich razantný záber sa veľmi podobá na Shimano. 

Sedlovka, predstavec aj riadítka sú z dielne FSA. Sedlovka FSA Team Issue je karbónový model s hliníkovou vložkou. Jej váha je o 15gramov vyššia ako top FSA karbónový model, no nastavenie sedla je veľmi jednoduché a praktické. Vysoko hodnotím predstavec FSA 150, ktorý je veľmi pevný. Opäť je o dvadsať gramov ťažší ak top FSA model, no pretekári preferujú predovšetkým pevnosť. Opäť niektorí pretekári z dôvodu iných dĺžok, ako sú originál na bicykli, či extrémnych dĺžok používajú iné predstavce (Fraňo 140mm, Zrelica). No FSA 150 využil každý, napr. na horský bicykel, či cyklokrosový špeciál, pretože predstavec je naozaj veľmi tuhý. Použité riadítka FSA Gossamer Ergo sú strednou triedou. Otázka riadítok, rovnako ako aj sedla je veľmi individuálna. Väčšina pretekárov volí iný model s menším dropom (hĺbkou), nakoľko počas pretekov sa často pretekár drží za spodnú časť riadítok, väčšina preferuje riadítka s malým compact dropom. No obor Viglaský používa štandardné FSA Gossamer Ergo v šírke 44cm.  Použité sedlo Selle Italia X1 je ekonomickou verziou populárneho SLR-ka. Prekvapivo je sedlo veľmi pohodlné, oveľa pohodlnejšie ako originálne SLR a v bielom prevedení so zeleným pásikom veľmi pasuje k rámu. Jeho nevýhodou je vyššia váha. Pretekári CK BB testujú modely Selle SMP z pravej kože (test sedadiel SMP už čoskoro). 

Bicykel je štandardne vybavený kolesami Fulcrum 5. Tieto kolesá sú kvalitným tréningovým modelom. Veľmi pevné a odolné s aero špicami a štadardným plášťovým ráfikom s nábojmi Fulcrum s priemyselnými ložiskami sú absolútne bezúdržbové a veľmi trvácne. Je to najlepšie tréningové koleso, pevné a nezničiteľné. Ich váha 1780 gramov nie je ultranízka, no treba povedať, že najkvalitnejšie kolesá dosahujú cenu celého bicykla Merida Scultura Evo a razantne by zdvihli cenu kompletu. Fulcrum 5 vo farbách Meridy je kompromisom medzi váhou a cenou, v tvrdosti a trvácnosti predčí aj ľahšie modely. Tu sa dostávame k najväčšej výhode Meridy. Jej maloobchodná cena 2349 Euro je neskutočná. Za tieto relatívne nízke peniaze dostanete špičkový pretekový rám osadený najlepším radením Shimano Dura-Ace s výbornými  ľahkými a ultrapevnými kľukami FSA Energy, s doplnkami strednej triedy FSA a špičkovými tréningovými kolesami Fulcrum. Za túto cenu je doslova nemožné kúpiť niečo podobné. Merida Scultura Evo je skrátka špičkový pretekový špeciál, veľmi dobre dizajnovo zladený, no predovšetkým s vhodnou voľbou osadenia a súčiastok za fantastickú cenu. 

Bicykle absolvovali viacmesačné testovanie nielen v slovenských podmienkach, ale aj v ťažkých afrických púštnych podmienkach v Maroku, no predovšetkým v Kamerune. Absolvovali náročné presuny v lietadlách, či na strechách afrických autobusíkov. Vyvrátili mýty o krehkosti karbónu, pretože prežili aj tvrdé zaobchádzanie a nárazy bez akéhokoľvek poškodenia. Rovnako bezchybný je i lak, ktorý prežil týždňe v afrických saharských ultrahorúcich podmienkach bez poruchy. Ako malé doporučenie je ošetrovanie laku autovoskom, ktorý zabezpečí vysoký lesk a predĺži "nový look" bicykla niekoľkonásobne. 

Najbližšie Vám predstavíme skúsenosti s oválnymi prevodníkmi Rotor. 

Pretekári CK Banská Bystrica majú nastavené posedy metódou BG FIT v predajni BIKEPRO Banská Bystrica
Reklamný prúžok

Copyright © ckbb.sk 2024 - pre CK BB vytvorilo BikePro

Template by Templates for Joomla.