CK Banská Bystrica will ride on Merida Reacto DA Limited

Home
Slovenčina (Slovenská republika)English (United Kingdom)

CK Banská Bystrica vo Francúzskej Guyane

Ako to už býva zvykom, Slováci sa aj tento august predstavia na 11 etapových pretekoch v Južnej Amerike na 23. ročníku Tour de Guyane.

 

Ako už dva predchádzajúce roky, aj tento rok je to reprezentačný výber cyklokrosárov doplnený o pretekárov CK Banská Bystrica. Počas deviatich pretekových dní, keď pretekárov čaká 11 etáp (dvakrát je na programe dvojetapa, doobeda poletapa a poobede druhá poletapa časovka jednotlivcov) sa tím Slovenska predstaví v zložení Milan Barényi (Trek KCK Oslany), Jakub Novák, Roman Zrelica, Lukáš Bátora, Martin Fraňo a Miroslav Debnár (všetci CK Banská Bystrica). 

"Som rád, že sa mi podarilo opäť už po šiestykrát vybaviť pozvánku na tieto preteky. Po tretíkrát tu štartujeme ako Slovenský výber. Pretekári už majú skúsenosti s týmito špecifickými pretekmi, ja som tu už po šiestykrát, Milan s Romanom tretí, Lukáš druhý krát a pre dvojicu Jakub a Miro to bude premiéra. Je to skvelý záver cestnej sezóny a zároveň príprava pred cyklokrosom. Rovinaté a veľmi rýchle preteky, keď priemerné rýchlosti často atakujú päťdesiatku, sú náročným sústom koncom cestnej sezóny. Ako každý rok, ani teraz sme neprišli na výlet. Po mnohých pódiových umiestneniach Barényiho, Glajzu, či Milanovom víťazstve v etape a čiastkových úspechoch v bodovacej, či šprintérskej súťaži Barényiho, či Fraňa, prichádzame opäť s podobnými ambíciami. Hlavným cieľom je zvíťaziť v etape, no určite sa pokúsime o boj v súťaži tímov, ako aj v celkovom poradí, veď vlani skončil Barényi po Ruffinovej dopingovej diskvalifikácii na celkovom treťom mieste. Máme v tíme všetky typy pretekárov vhodných do rýchlych dojazdov, či úniky, alebo do kopcovitej etapy na hranice s Brazíliou je tajným tromfom Miro Debnár. Verím, že nadviažeme, resp. vylepšíme minuloročné úspechy. Už to tu poznáme, vieme sa rýchlo zorientovať a aklimatizovať na tropické džungľové podmienky vo veľkej vlhkosti vzduchu. Rovnako poznáme osobne takmer všetkých súperov, je tu vždy skvelá preteková atmosféra," povedal pred štartom pretekov jazdiaci manažér tímu Martin Fraňo.

Na štarte Tour de Guyane sa okrem Slovenska predstavia tri klubové tímy z Francúzska, belgický a holandský tím, nemecký Jenatec a reprezentačné výbery Guadeloupe, Martinique a domácej Guyany. 120členný pelotón doplní 13 domácich klubov.

V prvej etape, 132km dlhej, najskôr poodskočila šesť členná skupina, kde Slovensko nemalo zastúpenie, tesne po prvej rýchlostne prémii, kde skončil na piatom, prvom nebodovanom mieste Fraňo. Dlho si držala takmer dvojminútový náskok, no keď bola dostihnutá štyridsať kilometrov pred cieľom, opäť začali ataky a poodskočila sedemčlenná skupina. Za ňou nasledovala ďalšia dvadsaťčlenná s Novákom a Debnárom a za ňou rovnako veľká s Fraňom a Zrelicom. Dve väčšie sa spojili, no už bez Debnára a pred cieľom takmer dostihli vedúcu sedmičku. Najviac síl mal Francúz Jullien z tímu Bourg en Bresse. V dojazde druhej skupiny so stratou 24sekúnd skončil Fraňo piaty a obsadil 12. miesto, 23. skončil Novák a miesto za ním Barényi. Bátora dorazil so stratou 2:20min a Zrelica s Debnárom v pelotóne so stratou 3:17min.

Druhá etapa bola rozdelená na dve poletapy. Doobeda čakalo pretekárov rovinatých 102 km a poobede 13 km dlhá časovka jednotlivcov. Na prvej rýchlostnej prémii sa snažil Zrelica, no kilometer pred prémiou bol dostihnutý, v špurte Fraňo opäť obsadil nebodované ôsme miesto. Ihneď potom unikla desaťčlenná skupina, kde aj napriek snahe Nováka, či Zrelicu nebol žiadny Slovák. Bourg en Bresse sa však snažili a únik zlikvidovali tesne pred cieľom. V rýchlom dojazde sa vpredu chystali aj pretekári CKBB, no po nebezpečnom páde na špici pelotónu dvesto metrov pred cieľom skončili na zemi Bátora aj Fraňo v nebezpečnej šesťdesiatkilometrovej rýchlosti. Následky boli nemilé, zničené zadné koleso Bátoru, množstvo poranení a narazenín Bátoru i Fraňa, hlboká rana do mäsa v ľavom boku Fraňa je sumár nebezpečného pádu pre Slovákov. Na zemi skončilo 25 pretekárov, mnohí museli absolvovať ošetrenie po prevezení na nosítkach. Roman Zrelica musel zabrzdiť, no prekľučkoval pomedzi padajúcich a skončil najlepšie, na 24. mieste. Barényi skončil mimo cesty v tráve, ale spoločne s Debnárom preťali cieľovú pásku bez ujmy. Poobede čakala pretekárov 13 km dlhá časovka jednotlivcov. V časovke sa Slovací nepresadili. Bez špeciálnych časovkárskych bicyklov, ktoré museli zostať na letisku vo Viedni, keďže za dva špeciály požadovala letecká spoločnosť 600 euro za prepravu do Guyany a späť zostali v časovke v roli štatistov. Najlepšie dopadol Barényi na 24. mieste a Novák skončil 50. Dvojica Fraňo a Bátora sa s rozsiahlymi zraneniami z doobedia trápila.

Tretia etapa na hranice s Brazíliou bola výrazne zvlnená. Obrovské tempo, ktoré neklesalo ani v kilometrových strmých stúpaniach, vytlačilo priemer na hranicu 44km/h. Aj napriek atakom sa hlavná skupina udržala pokope. Najviac sa snažil v úvode atakovať Debnár. Nakoniec do cieľa došpurtovala trojica s víťazom Exfortom z Velo Club Sinnamary. V pelotóne bol najlepším Slovákom Bátora na 21. mieste, v pelotóne finišovali aj ďalší štyria Slováci. Zranený Fraňo neudržal tempo veľkej skupiny a náročnú etapu dokončil s vypätím všetkých síl s veľkou tridsaťminútovou stratou.

Štvrtá etapa do Sinnamary sa niesla v réžii zverského tempa, ručička tachometra dosahovala miestami 65km/h a priemer neklesal pod 46km/h. Rozdiely medzi pretekármi v prvej desiatke boli malé a neustále sa útočilo počas celých 160 km. Vždy bol ten ktorý tím s vývojom nespokojný a pelotón vždy vedúcu skupinu dostihol. Nakoniec sa to predsa malej skupinke podarilo a svoj malý náskok pred cieľom uhájila. Z víťazstva sa tešil Guadeloupec Larochelle. Slováci dokončili etapu v pelotóne. Opäť sa ukázala veľká smola. V závere sa v nešťastnom páde ocitli na zemi Debnár, Zrelica a opäť Bátora. Najhoršie dopadol Debnár aj zraneniami, aj totálnym zrušením predného kolesa.

Piata etapa v dĺžke 150 km v členitom zvlenom teréne na hranice so Surinamom do St. Laurent du Maroni sa opäť niesla v réžii útočenia. Ako to už bývalo zvykom, atakovali rôzne skupiny a snažili sa už o štvrtú zmenu v žltom drese, čo sa im nakoniec aj podarilo. V skupine sa nenachádzal vedúci Francúz Lubach, a tým o žltý dres prišiel. My sme mali zastúpenie v podobe Jakuba Nováka, ktorý však náročné tempo a neustále nastupovanie nevydržal a ocitol sa v druhej skupine, ktorú tesne pred cieľom dostihol pelotón. Prvá skupinka šiestich pretekárov uhájila malý náskok až do cieľa, z víťazstva sa tešil pretekár Martiniku Eustache, do žltého sa obliekol domáci Denays-Candeau. Barényi skončil na 25. mieste.

Šiesta etapa mala na pláne opäť 150 km, šla sa v opačnom smere späť do Sinamary. Tentokrát už mal trošku vyčerpaný pelotón menej síl a v pokľudnejšom tempe putoval džungľovou krajinou. Aj napriek kopcovitému terénu a pomalému tempu však etapa mala viac ako 41km/h rýchlostný priemer. Uniknutú skupinku pelotón zlikvidoval tesne pred cieľom a rozhodovalo sa v špurte v Sinnamary, kde mali dobré skúsenosti pretekári Slovenska Barényi, či Fraňo z predchádzajúcich rokov. A práve Barényi v silnom vetre v špurte obsadil pekné šieste miesto.

V siedmej etape čakala pretekárov tradičná etapa do Kourou, ktorá končila záverečnými okruhmi v meste, obsypanými tisíckami divákov. Po prvých náročných dňoch sa už trošku prebúdzali aj Slováci. Počas pretekov sa snažili o úniky Fraňo, či Bátora, no opäť mali v závere veľkú smolu. Najskôr sa vinou belgického cyklistu ocitol v poli v kukurici Fraňo, no ustál to bez zranenia. O pár kilometrov neskôr opäť vinou dvoch Belgičanov, ktorí nezvládli nájazd na most a ustlali si na zemi, sa rovnako na zemi ocitol Novák. Výsledok - narazenina pravej ruky, rozsiahla baterka na stehne a pätnásťminútová strata v cieli. Na záverečných okruhoch boli všetky skupinky dostihnuté a v nervóznom závere zaútočil dva kilometre pred cieľom Zrelica. Bohužiaľ, pelotón ho dostihol dvesto metrov pred cieľom. V rýchlom závere však vybojoval prvé pódium Barényi a obsadil tretie miesto.

Predposledný deň čakala pretekárov opäť dvojetapa, doobedňajšia 114 km dlhá a poobedňajšia 15 km časovka jednotlivcov. Doobeda sa pelotón držal pohromade, poodskočila len dvojica Sablon a Serrot. Bojovali srdnato 70 kilometrov, a keď boli dostihnutí, Guadeloupec Sablon opäť dokázal, že má posunutý niekde inde prah bolesti a ihneď po zaradení do pelotónu ho zatackalo, zastal pri ceste, zrútil sa a okamžite ho odviezla sanitka. Darmo, čierni pretekári a obzlášť karibskí, vedia vypustiť aj v úniku doslova dušu v náročných horúcich a vlhkých tropických podmienkach. Posledných desať kilometrov sa nieslo v réžii úniku domácej dvojice Alpinsa-Buzarré. Pelotón nedokázal malý náskok zlikvidovať a práve Alpinsa sa tešil z víťazstva. Poobedňajšia časovka mala dať definitívu pre celkové poradie, a tak sa aj stalo. Denays-Candeau stratil viac ako minútu a prepadol sa na piate miesto celkovo. Aj napriek víťazstvu Nemca Barkchatta pred Martiničanom Eustachom a o stotinky pred Francúzom Betardom si štvrtým miestom v časovke vybojoval "Maillot jeaune" opäť Francúz Frederik Lubach s minimálnym náskokom práve pred Barkchattom a Betardom. Zo Slovákov šiel najlepšie časovku Barényi (27. miesto), ktorý mal jediný šancu na top 20 v celkovom poradí 

Posledná etapa mala štart i cieľ na námestí Place de Palmistes v Cayenne a záverečné krátke okruhy mestom lemovali tisíce divákov. No už pred 140 km záverečnou etapou sa na rozdiel od Tour de France nepopíjalo šampanské, no hotoval sa tuhý boj. V boji o dres najlepšieho špurtéra sa delili rovnakými počtom bodov Francúz Jullien a Martiničan Flavien a i mnohí pretekári v top 5 ohlásili ľúty boj o žltý dres až do posledného kilometra v záverečnej etape argumentujúc mnohými predchádzajúcimi ročníkmi, kde ešte v záverečnej etape dokázali únikom niektorí z pretekárov vyzliecť aktuálneho držiteľa žltého dresu. S týmto sa nechceli zmieriť Nemci a Francúzi z Val´d Oise, ktorí boli spokojní s prvým, resp. druhým miesto a tvrdým štýlom diktovali tempo etapy. Aj napriek úderníckemu tempu sa podarilo skupinkám uniknúť. No aj s pomocou pretekárov francúzskeho Bourg-en Bresse sa podarilo posledných uprchlíkov dostihnúť pár kilometrov pred cieľom a hotoval sa záverečný špurt na širokom bulvári. Výborne rozchádzal špurtérom pozíciu Novák, no bolo to príliš skoro a pole sa miesilo až do záverečných metrov. Nakoniec najviac vyťažil z pozičnej jazdy Guadeloupec Larochelle. Na deviatom mieste prišiel do cieľa Zrelica, jedenásty bol Bátora.

Celkovým víťazom sa stal Francúz Frederik Lubach (Val d´Oise), pred Nemcom Barkschatom (Jenatec) a Francúzom Betardom (Meurthe et Mosselle). Milan Barényi obsadil celkové 19. miesto.

"Veľmi som sa na tieto preteky tešil, vlani som dokázal vyhrať etapu, či byť trikrát na pódiu, veľa dní som strávil v zelenom, či modrom drese. No tento rok sa šlo neuveriteľne rýchlo. Úroveň domácich pretekárov, či pretekárov Guadeoupe a Martiniku sa zvyšuje míľovými krokmi, rovnako silnejšie boli aj pozvané francúzske tímy. Aj napriek veľkej snahe, jedno tretie a jedno šieste miesto bolo pre mńa tento rok maximom," zhodnotil preteky Milan Barényi.

"Po vlaňajšom nezdare a nedokončených pretekoch som sa na tento ročník pripravoval zodpovedne. Chcel som zasiahnuť výraznejšie do poradia. Na jednej strane som rád, že som preteky dokončil, dokázal som byť v jednej etape jedenásty, no veľmi ma mrzí pád v úvode. Mokvajúce rany poznačili môj výkon v nasledujúcich dňoch. Chcel som zabojovať aj o pódiové umiestnenie, no nepodarilo sa," povedal v cieli Lukáš Bátora.

"Bola to už moja šiesta Tour de Guyane. Poznám to tu ako vlastné gate, je to rýchle, rovinaté, veľmi mi to vyhovuje. Dokázal som sa tu už viackrát vtesnať do pätky v etape, či obsadiť celkové druhé miesto v špurtérskej súťaži. S týmito cieľmi som sem šiel aj teraz, dostať sa na pódium v etape a vybojovať špurtérsky dres na prémiách. Po výbornom začiatku, keď sme v prvej etape zachytili rozhodujúci náskok s Milanom a Jakubom som obsadil dvanáste miesto hneď prvý deň, čo je po častých problémoch s aklimatizáciou v podobných podmienkach zázrak, som si trúfal aj na dobré celkové poradie. Predsa je to rovina aj časovky. No v špurte druhej etapy som sa Lukášom ocitol veľmi nepríjemne na zemi. Letel som v šesťdesiatke vzduchom ako kaskadér a dopadol som priamo na bok na hrubozrnný asfalt, ktorý mi doslova vytrhol kus mäsa z boku. Bežné bifteky na ruke, či nohe som ani nevnímal, každý rok sú tu podobné problémy, ale hlboké zranenie boku ma doslova odstavilo z dobre rozbehnutých pretekov. Odvtedy som sa už len trápil, o žiadnom veľkom špurtovaní už nebolo ani reči a aj po príchode domov mi to po takmer dvoch týždňoch stále mokvá. Bohužiaľ, podobne dopadli aj ostaní chalani a všetci, až na Milana, sa minimálne raz ocitli na zemi a získali tak krvavé menšie, či väčšie odznaky. Z pohľadu výsledkov tímu je tretie a šieste miesto Milana, deviate Romana, jedenáste Bátoru, či moje dvanáste v etape oveľa menej, ako sme čakali. V súťaži tímov, či v celkovom poradí, sme sa práve vinou zranení nepresadili, vždy tu rozhodujú časovky a drobnosti, poradie na špici je po sekundách. Možno sme boli aj trošku premotivovaní po fantastických výsledkoch vlani, predovšetkým Barényiho, no zastavili nás nepríjemnosti v druhej a tretej etape a poslali opäť na zem. Bohužiaľ, aj takáto je cyklistika. V každom prípade však môžem porovnávať a vidím obrovský posun vo výkonnosti, či úrovni pretekov za posledných šesť rokov. Najmä Guadeloupe a Martinik vráža obrovské peniaze do cyklistiky od mládeže začínajúc. Majú najlepšiu a najnovšiu techniku, množstvo kvalitných domácich podujatí, kde sa vždy zúčastňuje 100-150 pretekárov, množstvo zahraničných štartov, všetci sú profíci. Už dávno sú preč časy, keď sme na černochov hľadeli súcitne pri pohľade na ich bicykle a techniku jazdy. Urobili a robia obrovský krok vpred a je len otázou času, keď investované peniaze pretavia vo väčší úspech. Malým predjedlom je už po druhýkrát absolvovaná Tour de France v podobe Guadeloupca Yohanna Gena z Europcaru, či jeho víťazstvá na pretekoch HC, či tituly Majstra Sveta na dráhe Guadeloupca Gregory Bouge," zhodnotil celý výjazd Martin Fraňo.

Thoroughtful analysis of optimal position on the bike provided by BG FIT technology, by BIKEPRO BANKÁ BYSTRICA.
Banner

Copyright © ckbb.sk 2024 - pre CK BB vytvorilo BikePro

Template by Templates for Joomla.