CK Banská Bystrica bude používať v roku 2015 bicykle Merida Reacto DA Limited

Home
Slovenčina (Slovenská republika)English (United Kingdom)

CK BB na medzinárodnom poli v Maroku a vo Francúzsku

Cyklisti CK BB v rámci prípravy na vrcholné podujatie Okolo Slovenska absolvovali sériu pretekov v Maroku a vo Francúzsku.

 





Časť výpravy v zložení Fraňo, Zrelica, Debnár doplnená o dvojicu hosťujúcich pretekárov Polievku a Kľúčika sa predstavila v Afrike na troch UCI jednorázovkách Challenge du Prince 7.-9.mája.  Po ich skončení sa presunula do francúzskeho Orleánsku, kde sa zúčastnila tradičných etapových pretekov Tour de Loiret 11.-13.mája. V realizačnom tíme boli aj obe ženy CK BB Vojtášová a Hanesová, ktoré absolvovali v Maroku regeneračno-relaxačný pobyt po prvej časti prípravy.

Pôvôdne mal cestovať aj Lukáš Bátora,no ten si smolne na ľahkom tréningu ráno pred odchodom zlomil kostičku v zápästí, teda tím bol nútený cestovať v pätici. Týždeň v zahraničí bol náročný predovšetkým logisticky. Autami sa výprava presunula zo Slovenska do Bruselu, kde ich v sotobu, 5.mája čakal odlet do marockej Casablanky. Všetko prebehlo podľa predstáv a večer všetci spokojne zaľahli do izieb hotela Zenith.

Nedeľné voľno využili pretekári i pretekárky na krátke rozjazdenie a nákupy na miestnych trhoch. V pondelok čakal výpravu presun do Rabatu a za účasti korunného princa Moulaya el Hassana ( na počesť jeho deviatych narodenín sa celé preteky konali) sa vydali na prvú časť, 170km zvlnené preteky Challenge du Prince I. do Meknesu.

Od štartu sa pretekalo aktívne, priemer prvej hodiny sa vyšplhal na 47km/h. Zhruba na šesťdesiatom kilometri v silnom bočnom vetre sa celé štartovné pole rozdelilo do drobných skupiniek, ktoré pokračovali až do cieľa. Strašiakom bol 5% limit, ktorý sa aplikuje na UCI jednorázovkách, čo je zhruba 10 minút straty na víťaza. O víťazstvo sa podľa očakávania pobili domáci Marokánci, ktorý totálne ovládli celé preteky zo svojimi štyrmi tímami. Zvíťazil Tarik Chaoufi z Marockého A tímu. Medzi prvých ôsmich pretekárov, ktorí získali UCI body sa dokázali vtesnať len dvaja Alžírci z kontinentálneho tímu G.S.P. Algeria Madani (2.miesto) a Lagab (5.miesto). Pavol Polievka dorazil so stratou 3:52min na dvanástom mieste, Zrelica na 25.mieste so stratou 6:40min a Kľúčik na 29.mieste so stratou 8minút ako posledný klasifikovaný. Ostatní pretekári preteky nedokončili, resp. dokončili po časovom limite.

Výsledky 1. jednorázovky Challenge du Prince.

Druhý deň čakali na pretekárov kopcovité preteky so štartom a cieľom v Meknese, s prejazdom kopcovitého Azrou a plošiny Ifrane. Opäť ako vždy sa pelotón doslova rozfrckal na desiatom kilometri v prvom stúpaní a od tohto momentu až do cieľa 139km dlhých pretekov šli pretekári v malých skupinách, často dvoj, troj či štvorčlenných. Domáce marocké tímy opäť využili svoju presilu a obsadili kompletne prvých osem miest zaručujúcich UCI body, keď trojica Aadel, Jelloul, Chaoufi preťala cieľovú pásku časom 3:17:29h, v priemer 42,3km/h a náskokom 1:15min na Rhailiho a 5:11min na ďalšiu štvoricu marockých kolegov!!! Keďže už deviaty pretekár prišliel po časovom limite, rozhodcovia sa ho rozhodli predĺžíť aby dokázali klasifikovať pretekárov, ktorí ešte od deviateho po dvadsiate miesto brali finančné prémie. Polievka obsadil 25.miesto so stratou viac ako 17minút, Dvojica Zrelica, Debnár na 34. resp. 35.mieste strátila 22:41 min.

Výsledky 2. jednorázovky Challenge du Prince.

Tretí deň čakala najdlhšia trať, z Meknesu do Tamesmy v dĺžke 179km. Podľa slov mala byť mierne zvlnená, no na pretekárov čakalo doslova peklo. Teploty presahovali 40st. a po vjazde do vnútrozemia dosiahli v dolinách rekordných 46.st. Opäť nasledovalo marocké totálne pretekanie, ked už v prvom stúpaní na tridsiatom kilometri bolo o pretekoch rozhodnuté. Vpredu sa vytvorila 13členná skupina, ktorá bola nasledovaná ďalšou dvadsaťčlennou skupinou v ktorej boli aj naši Polievka a Fraňo. Vpredu nemali zastúpenie Alžírci, tak zavelili tvrdo k útoku, keď oba kontinentálne alžírske tímy Sovac i G.S.P. Algerie obetovali všetkých svojich pretekárov na dostihnutie vedúcej skupiny. Toto sa im síce nepodarilo, no dosiahli postupné odpadávanie pretekárov, až totálny rozpad druhej skupiny v prvom dlhom stúpaní, na čo doplatil medzi inými aj Fraňo. Ich masaker prežil len Alžírec Lagab a výborne idúci Pavol Polievka, ktorý sa v dvojici dotiahli na časť rozpadávajúcej prvej skupiny. Pri vstupe do dlhých, častokrát 10km kopcov sa totálne tempo pomaličky spomaľovalo, a pretekári neustále odpadávali z jednotlivých skupín. V závere zvíťazil domáci Saadoune, a marockí pretekári obsadili opäť všetkých osem miest zaručujúcich UCI body. Polievka v špurte o posledné bodované miesto obsadil nakoniec dvanástu priečku so stratou 6:17.min.

Výsledky 3.jednorázovky Challenge du Prince.

"V Maroku som bol pred štyrmi rokmi, no veľa sa tu odvtedy zmenilo. Časy, keď zvíťazil Ján Šipeky na Tour de Maroko sú už dávno preč.  Mladí marockí pretekári sa zlepšujú zo dńa na deň, a ich vzájomná spolupráca je fantastická. Doslova sa pohrávali so všetkými okolo a využíli svoju presilu. Naozaj to bolo veľké trápenie, neustále sa nastupovalo, pretekalo sa s totálnym nasadením doslova do kómy, hlavne tretí deň to bolo veľmi ťažké. Som rád, že sa mi to podarilo každý deň obísť, určite mi to veľmi pomôže pred blížiacim sa vrcholom Okolo Slovenska. Skúšal som bojovať aj o UCI body, no nevyšlo to." zhodnotil marocké vystúpenie najstarší pretekár, aktuálny Majster Slovenska v časovke jednotlivcov Pavol Polievka.

"V Maroku sa zúčastňujeme pravidelne už niekoľko rokov a musím povedať, že práve jednorázovky Challenge du Prince sa stávajú ťažšími každým rokom. Úroveň severoafrickej cyklistiky sa zvyšuje míľovými krokmi a nemyslím tým len fyzickú, ale najmä taktickú pripravenosť pretekárov. Obrovské financie zo štátnych rozpočtov najmä v Maroku a Alžírsku prinášajú svoje ovocie. Maroko dokázalo za posledných 5 rokov vybudovať silný A tím, ktorý sa pravidelne zúčastňuje vrcholných zahraničných podujatí s vrcholmi Majstrovstvami Sveta, či Olympijskými hrami. Ako ich stabilná podpora slúži B tím, ktorý rovnako štartuje na všetkých dôležitých medzinárodných pretekoch v Afrike, Ázii aj v Európe. Federácia dokázala prebudovať cyklistickú dráhu, kde vytvorila centrum pre ďalších 24 mladých talentovaných pretekárov do 23 rokov s profesionálnym zabezpečením. Teda priamo výplatami, zabezpečením, či metodikou podporuje vybraných 36 cyklistov, ktorí sú podporovaní a sledovaní celoročne. Toto prináša svoje ovocie v suverénnom kraľovaní v repríčku UCI afrických krajín, čo Maroku umožňuje postaviť maximálny počet pretekárov na MS či Olympijských hrách a postupne sa zlepšovať. Novinkou je aj najatie nemeckého trénera, exmajstra sveta v časovke družtiev Pattermana. Bývalý východonemecký pretekár a dnes úspešný tréner vniesol totálny systém do pretekania, čo sa prejavilo práve na Challenge du Prince, keď Maroko získalo takmer kompletné UCI body a to nielen v kat. elite ale aj v kat. U23. Trojdňové preteky im vyniesli 350 UCI bodov a nedokázali s nimi súperiť ani kontinentálne tímy Amore-Vita, Sovac, Trilogy, či francúzske tímy. Jediným konkurujúcim tímom je Alžírsky G.S.P.  Práve Alžírsko zaznamenáva rozvoj, keď má zaregistrované 4 kontinentálne tímy, a v Geoffco Alger figurujú aj belgickí, estónski či holandskí pretekári. Rovnako preteky Tour de Algeria zaznamenali obrovský vzostup. S takýmto nasadením a finančným zázemím budeme o afrických cyklistoch, Maročanoch, Alžírcoch, Eritrejcoch už čoskoro počuť aj vo veĺkej protour cyklistike. Daniel Teklehaimanot v Greenedge, Rafa Chiouti v Aqua Sapone sú len prvými lastovičkami. So smútkom musím konštatovať, že slovenské tímy, ani my, no ani reprezentácia Slovenska, ktorá štartovala na Okolo Maroka minulý mesiac, nedokážu rovnocenne Maroku konkurovať, čo je dané najmä obrovským rozdielom vo financovaní cyklistiky u nás a tam. Náročné preteky však poslúžili svojmu účelu, kvalitnej pretekovej príprave pred Okolo Slovenska, pretože v Maroku sa na jednorázovkách preteká naozaj tvrdo, žiadne špekulovanie, od štartu doslova totálne nasadenie, až do úplného rozpadu skupín, ktoré sa často v úplnej kóme motajú postupne do cieľa s veľkými stratami. Posledná jednorázovka bola náročná nielen svojou dĺžkou a kopcovitým profilom, ale obrovskou teplotou, ktorá výrazne uberala sily pretekárom. Bolo nutné veľa piť, dostatočne sa natrieť opaľovacím krémom,  no i tak to bolo na hranici úpalu. Verím, že kvalitné kilometre sa zúročia na slovenských cestách v nasledujúcich týždňoch. " zhodnotil marocký výjazd manažér CK BB Martin Fraňo.

 Po náročných troch dńoch dostali cyklisti vo štvrtok doobeda čas na vyjazdenie a regeneráciu v Casablanke, lebo nasledovala najnáročnejšia časť, presun do Francúzska a náročné 4-etapové preteky Tour de Loiret.

Naplánované bolo všetko takmer na minútu, no škrt cez rozpočet spravilo pokazené lietadlo. Najprv polhodinu stálo na rolovacej dráhe, keď šofér oznámil, že vykazuje poruchu, a že neodletíme. Šťastím v nešťastí bolo, že mali pripravené náhrané lietadlo, no to odletelo s trojhodinovým meškaním až o desiatej večer, s príletom pred druhou hodinou rannou v Bruseli. Potom nasledoval 400km presun autami do Orleánsu, kde výprava dorazila o pol ôsmej ráno. Zdržanie lietadla teda malo za následok, že cyklisti spali len od ôsmej do jedenástej hodiny na izbách, a už o druhej poobede ich čakala ultrarýchla prvá etapa Tour de Loiret v dĺžke 162km. Tour de Loiret sa ide ako Francúzsky pohár v etapových pretekoch, kde sa zúčastňujú francúzske tímy DN1 a DN2 (niečo ako vo futbale prvá a druhá liga, z ktorých prvá má 20 a druhá 40 tímov) a maximálne 3 zahraničné pozvané klubové alebo reprezentačné tímy. Na Tour de Loiret máme dobré vzťahy, CK BB sa zúčastňuje pravidelne, kým ostatné zahraničné tímy sa rotujú. Vystriedali sa tu reprezentácie USA, Austrálie, Nového Zélendu, výber UCI kempu, či klubové tímy z Belgicka, Nemecka a Holandska. V ročníku 2012 sa na štart okrem nás a francúzskych klubov na štart postavil aj belgický TeraFootwear a na poslednú chvíľu nedorazil holandský tím.

Po precestovanej noci to bolo veľmi náročné. Kto pretekal vo Francúzsku, vie, ako to tam chodí. Prvú hodinu od štartu dosiahol priemer 48km/h. V kuse sa ide "lajna", nestíha sa jesť ani piť, a z tej rýchlosti stále poodskakujú malé skupinky. V polovici pretekov unikla pätnásťčlenná skupinka, ktorú po prvom stúpaní na horskú prémiu nasledovali ďalšie menšie, či väčšie skupinky v rýchlej stíhacej jazde. Najlepší zo Slovákov Daniel Kľúčik obsadil 34.miesto so stratou vyše troch minút na víťaza. V tretej skupine do cieľa dorazila trojica Fraňo, Zrelica a Debnár so stratou vyše 8minút. Po ceste unavený Polievka dorazil v grupette so stratou 19minút.

"Bolo to veľmi náročné, po prebdenej a precestovanej noci sa mi oči zatvárali aj napriek obrovským rýchlostiam, neustále som do seba sypal Thermofit, čo mi vždy na nejaký čas trochu pomohlo. Sme radi, že sme to relatívne v pohode prežili, prvý deň je vo Francúzsku vždy najťažší, najmä po dlhom cestovaní a predchádzajúcich pretekoch v Maroku." zhodnotil úvod Roman Zrelica

Druhý deň, už po kvalitne prespanej noci, čakalo pretekárov veľmi veterné počasie a 162km dlhá etapa. Silný bočný vietor zabezpečil, že pelotón bol na franforce už po výjazde zo štartovacieho mesta po troch kilometroch. Urobili sa skupinky, ktoré sa neustále dorážali a rozpájali až do cieľa. Aj napriek silnému bočnému vetru, ktorý sa v polovici otočil do silného vetra do tvárí pretekárov prvá skupina dosiahla priemer takmer 41km/h. Bohužial najlepší naši Zrelica a Kĺúčik dorazili v skupine so stratou takmer 19.minút a trojica Fraňo, Debnár a Polievka so stratou 22:48min.

"Dnešný deň bol veľmi náročný. V podstate od štartu sme putovali najskôr desiati a potom piati až do cieľa. Časovka družstiev na 160km, stále nadoraz, aby sme stihli limit.  Už v polovici pretekov sme mali stratu takmer dvadsať minút, no paradoxne v silnom vetre sme dokonca stratu na špicu sťahovali. Neuveriteľný vietor nám zabezpečil krušný deň. Som totálne vyčerpaný, ani neviem, ako sa volám." zhodnotil najťažšiu časť výjazdu Miro Debnár.

Tretí deň čakalo na pretekárov ďalšie výživné sústo. Doobedňajšia 90km dlhá etapa, a poobedňajšia 80km etapa, ktorá zavŕšíla 35.ročník Tour de Loiret. V doobednej etape našťastie fúkal priaznivejší vietor, a do cieľa špurtovala celá skupina pohromade so štvoricou  Slovákov. V špurte sa naši nepresadili, najlepší Zrelica obsadil 29.miesto. Totálne vyčerpaný Debnár viackrát bojoval a ocitol sa neraz v kolóne medzi autami, a tempu v závere nestačil a prišiel sám so stratou 8minút na víťaza.

"Túto etapu mám rád, nefúka tu tak, a takmer vždy sa špurtuje, aj napriek tomu, že to nie je žiadna prechádzka. Ide sa rýchlo a nič nie je zadarmo. No už máme celkom dosť a tlačiť sa do špurtu, keď nato už človek nemá je skôr kontraproduktívne, častokrát to spôsobuje pády a iné kolízie. Už som práve tu dokázal byť šiesty v etape, strašne rád by som sa tu dostal na pódium, no to vyžaduje životnú formu a dnes som na to nohy nemal ani zďaleka a myslím, že nikto z nás." zhodnotil tretiu etapu Martin Fraňo

Poobedňajších 13 okruhov mestom Ormes v celkovej dĺžke 79km opäť preverilo sily pretekárov. Silný vietor miešal karty. Zhruba v polovici pretekov poodkočila sedemčlenná skupina, ktorá si svoj malý náskok stále udržiavala, aj napriek skvelej práci VS Hyorois v pelotóne a virtuálne stále bojovala o žltý dres. Nakoniec zvíťazil Francúz Lamiraud z DN1 tímu CR4C Roanne a z celkového víťazstva v 35.ročníku Tour de Loiret sa tešil ďalší kolega z úniku v poslednej etape, Francúz Yoann Barbas z výberu francúzskej armády. Všetci Slováci preteky dokončili so stratou 15 sekúnd v hlavnom poli.

Po náročnom týždňovom boji a najazdených takmer 1000 pretekových kilometrov výprava ihneď odcestovala domov a v obedňajších hodinách, v pondelok po 1600km, dorazila na Slovensko.

"Tour de Loiret je moja srdcová záležitosť. Vo Francúzsku sa ide o život, víťazstvo v podobnom etapáku má obrovskú cenu, častokrát je miestenkou do francúzskeho Protour či Pro konti tímu. Celé je to po rovine, no jazdí sa veľa na terezín a naozaj neskutočne rýchlo. Človek nestačí ani jesť a piť. Výsledky nie sú najlepšie, už sa tu dosiahli oveľa lepšie, dve etapové víťazstvá Keliara, či celkové šieste miesto Palčáka sme tentokrát nenapodobnili, no zase na druhej strane, všetci pretekári preteky dokončili, čo sa málokedy podarí. Všetkým sa teda podarilo splniť jeden z cieľov, dokončiť preteky a využiť túto náročnú misiu ako záverečnú prípravu na prvý vrchol sezóny Okolo Slovenska, ktoré budú veľmi náročné. Som rád, že aj po problémoch s letom, a meškaní lietadla a takmer žiadnom spánku chlapci bojovali, a v zdraví relatívne v pohode všetko prežili." zhodnotil francúzsku anabázu na záver Martin Fraňo.

Kompletné výsledky z Tour de Loiret nájdete v sekcii Kalendár pretekov 2012.

Kompletná fotogaléria na Facebooku.

 

 

 

Pretekári CK Banská Bystrica majú nastavené posedy metódou BG FIT v predajni BIKEPRO Banská Bystrica
Reklamný prúžok

Copyright © ckbb.sk 2017 - pre CK BB vytvorilo BikePro

Template by Templates for Joomla.