CK Banská Bystrica bude používať v roku 2015 bicykle Merida Reacto DA Limited

Home
Slovenčina (Slovenská republika)English (United Kingdom)

Cyklisti CK BB zahájili cyklokrosovú sezónu v Číne

 

Po vlaňajšej premiére čínskeho cyklokrosu v kalendári UCI pokračovalo podujatie druhým ročníkom. Na štarte nechýbali slovenskí cyklisti.
 

Prvý ročník v roku 2013 bol zaradený v kalendári UCI do kategórie C2. Po úspešnej premiére zamierili čínski organizátori vyššie a zaradili podujatie Qiansen cyclocross trophy do prvej kategórie C1. Na štarte nechýbali cyklisti z 22 krajín Európy, Ázie, Ameriky a Austrálie. Slovenské farby hájili Milan Barényi (Trek KCK Oslany) a štvorica pretekárov CK Banská Bystrica (Hanesová, Fraňo, Debnár a Bátora).

Okrem štartu na cyklokrose boli slovenskí cyklisti pozvaní i na masové podujatie typu Tour de Volcano, 11. ročník cestného cyklomaratónu Tour de Shijiazhuang, ako pozvaní hostia.

Po príchode do Pekingu nás zaujal špičkovo organizovaný tím. Všetci z tímu organizátorov vedeli, čo majú robiť, plán bol rozvrhnutý presne na štyri dni dopredu a dodržiaval sa na minútu presne. Čínski organizátori sa rozhodli, že čas v dňoch pred a po podujatí využijú i na kultúrnu a spoločenskú stránku. V doobedných hodinách v piatok zorganizovali krátky fakultatívny výlet na blízky Činsky múr, na ktorom samozrejme nechýbali všetky pozvané hviezdy, vrátane Thijsa Ala, Ryana Trebona, Elen Van Loy,  či Steva Chanela a komisára UCI.

 

"Veľmi sa mi páči takéto správanie. Organizátori ukázali pretekárom i časť svojho kultúrneho dedičstva, preteky pôsobili ako jedna veľká rodina, všetci cyklisti sa medzi sebou spoznali. Prílišné profesionálne európske maniere, keď sa takmer nikto s nikým na pretekoch v Európe už pomaly nerozpráva, a ani nezdraví, tu šli bokom. V tomto smere to bolo naozaj príjemná a rodinná atmosféra, ešte utužená predštartovným otváracím ceremoniálom v predvečer pretekov," zhodnotil manažér CK BB a cyklokrosovej reprezentácie Martin Fraňo.

V sobotu na pretekárov čakalo samotné podujatie, Qiansen cyclocross trophy, ktoré zároveń vysielala čínska televízia live, bolo možné ho sledovať aj na internete. Suchý povrch trate bol vo veľkej časti okruhu poriadne drncavý, no zároveň veľmi rýchly. Ako prvé nastúpili na štart ženy, kde sme mali zastúpenie v podobe Lívie Hanesovej. Lívia štartovala ako šiesta nasadená (podľa aktuálneho UCI rebríčka), takže mala v konkurencii 27 pretekárok dobrú východiskovú pozíciu v boji o prvé tohtoročné UCI body. Do terénu vchádzala na piatej pozícii, počas prvého kola sa mierne prepadla. Bohužiaľ ihneď po prejazde druhým depom mala defekt už v prvom kole a pokiaľ prešla do depa viac ako polovicu kola v drncavej pasáži, ostatné cyklistky sa rútili už do ďalšieho kola. V cieli teda nebola klasifikovaná, pretože neabsovovala polovicu pretekov s plným počtom kôl. Je to veľká škoda, pretože rozohraté to mala výborne a bola veľká šanca na umiestnenie v prvej desiatke a zisk prvých UCI bodov. Z víťazstva sa suverénnym spôsobom tešila Ellen van Loy z Holandska pred prekvapením Lisou Jacobs z Austrálie (aktuálna austrálska majsterka však do čínskeho podujatia vhupla priamo vo vrchole cyklokrosovej sezóny na južnej pologuli a poriadne potrápila favoritky). Tretie miesto si odniesla Margriet Kloppenburg z Dánska. Jedna v veľkých favoritiek Lucy Chainel-Lefevre skončila až na štvrtom mieste. 

 Po ženách nasledovali muži. S číslom jeden nastupoval na štart Ryan Trebon z USA pred dvojkou Thijsom Alom z Holandska a Stevom Chainelom z Francúzka. Milan Barényi mal na drese sedmičku a Lukáš Bátora dvanástku a stáli v druhom štartovnom rošte. Miro Debnár s 36kou a Martin Frańo s 42kou stáli na zadných pozíciách a bolo jasné, že v 62 člennom štartovnom poli to po krátkom nájazde nebudú mať na úzkych cestičkách miestneho lesoparku ľahké. Preteky sa začali presne podľa predpokladov. Na čele sa usadila trojica Al, Trebon a Chainel. Práve pretekár Pro tímu AG2R Steve Chainel predviedol to, na čo sme uňho zvyknutí na Svetových pohároch CDM. Atakoval už v úvode a svojim súperom sa vzdialil. Bohužiaľ mal technické problémy s prehadzovačom a musel meniť bicykel. Na čele zostala dvojica Al a Trebon, ktorá spoločne jazdila celé preteky. Za nimi sa vytvorila päťčlenná skupina, kde číhal skúsený Milan Barényi. Po opätovných problémoch s defektom Chainela a odskúšaní si súperov Milan zaútočil a jazdil osamotene na treťom mieste. Bohužial, rýchlik Steve Chainel na rýchlej trati dokázal nemožné. Doslova letel okolo súperov a na konečnom treťom mieste ho zastavila len cieľová páska, potreboval by minimálne jeden okruh navyše, aby sa dokázal dotiahnuť na vedúcu dvojicu, formu však na to mal a odsunul Milana Barényiho na nepopulárne štvrté miesto.

Thijs Al využil svoje skúsenosti a v poslednom kole atakoval a do cieľa prišiel s víťazným gestom. Na druhom mieste skončil Ryan Trebon. Výborne si počínal aj Lukáš Bátora. Dlho jazdil na siedmej priečke, no v závere sa cez neho prehnal Chainel i Hekele, a tak obsadil skvelé deviate miesto a získal prvé tohtoročné UCI body. Miro Debnár skončil na 38. a Martin Fraňo na 41.mieste so stratou kola.

Miro Debnár: " Na cyklokrosovom bicykli som sedel včera prvýkrát tohto roku. Čínske pozvanie prišlo na poslednú chvíľu, no som veľmi rád, že som tú atmosféru mohol zažiť. Neodštartoval som vôbec dobre, na prvých schodoch sa to upchalo a prvé kolá som len predbiehal súperov, špica bola v nedohľadne. V závere som už cítil, že z dlhých cestných pretekov ešte nie som zvyknutý na takúto intenzitu a v poslednom kole ma na bode 80 % komisári stiahli, teda vo výsledkoch som nakoniec figuroval na 38. mieste so stratou kola. Môj cieľ bol byť do oceňovanej tridsiatky, a tým aj v prvej polovici, no nepodarilo sa mi to." (pravidlo UCI, každý kto počas pretekov stráca 80 % z času kola víťaza, v tomto prípade 6 minút, je tesne pred cieľovou páskou stiahnutý z pretekov, aby neovplyvnil situáciu na špici pretekov, pokiaľ sa toto stane v druhej polovici pretekov, je klasifikovaný s takou stratou, koľko kôl pred cieľom bol dostihnutý, t.j. v poslednom kole -1kolo, v predposlednom kole -2 kolá, atd., pozn.autora)

Martin Fraňo: " Pred dvoma týždňami som si veľmi smolne zlomil ruku, záprstnú kostičku a ruka šla do sádry, letenky boli už zabukované, bolo mi z toho do plaču. Veľa som toho nenatrénoval, nakoľko mi sádru dali dole deň pred odletom do Číny, v čo som ani neveril, no kosť sa hojila relatívne rýchlo. Keď som však videl skvelú organizáciu a nadšenie organizátorov, bol som odhodlaný aj s nejakou tou bolesťou preteky dokončiť. Prvý tréning bez sády som absolvoval deň pred štartom, bolo to aj poriadne cítiť. Odštartoval som relatívne dobre, po štarte som sa natlačil do prvej tridsiatky, čo bol môj cieľ v tomto stave, no celý čas som len strácal a pomaličky sa prepadal. Na hrboľatej pasáži som mal problém vôbec udržať rukou riadítka, no vzdať som nechcel. 41. miesto nie je nič moc, no som rád, že som v tomto stave vôbec dokončil, myslím, že to bola moja povinnosť voči organizátorom, ktorí urobili naozaj veľké penzum práce."

Milan Barényi: "Okruh sa mi celkom páčil, no v takýto výsledok som ani nedúfal. Prvá desiatka by bola skvelá, no šlo sa mi celkom fajn, tak som skúsil zaútočiť. V závere mi len veľmi tesne ušlo tretie miesto, no na Chainela som naozaj dnes nemal. Nebyť jeho smoly, určite by vyhral, takže so štvrtým miestom som nadmieru spokojný. Organizácia naozaj skvelá, perfektné zázemie, verím, že sa do Číny na cyklokros ešte vrátim."

Lukáš Bátora: " Odštartoval som fantasticky, čo bolo výborné, pretože v cyklokrose je štart veľmi dôležitý. Do krosu som po nájazde vchádzal na nejakom šiestom mieste, zabudoval som sa v skupine, a aj keď som sa niekedy trápil, boli to naozaj pekné preteky. V závere som šiel, čo to dalo, no tesne ma zarezal Čech Hekele. S prvou desiatkou som však veľmi spokojný a teším sa na prvé kolo Slovenského pohára v domácich Bánovciach nad Bebravou."

Po cyklokrosových pretekoch boli vybraní pretekári presunutí do hotela v Shijiazhuang, vzdialeného 300 kilometrov od Pekingu, kde sa mali na ďalší deň zúčastniť ako VIP hostia domáceho cestného maratónu Tour de Shijiazhuang. Organizátori opäť nelenili a poobede deň pred štartom ponúkli cyklistom nádherné pohľady na budhistický kláštor v blízkosti mesta, jeden z desiatich najstarších v Číne. Večer samozrejme nechýbal privítací ceremoniál, na podobné bankety si Číňania potrpia. Zaujímavosťou bol skorý štart podujatia, už o 8,00. Trať viedla 60 km po širokej štvorprúdovej diaľnici (iné cesty snáď v Číne ani nie sú, diaľničná sieť je hustá a nové cesty križujú krajinu krížom-krážom) so záverečným 4kilometrovým stúpaním. Európski cyklisti nemali za cieľ zvíťaziť, no zvýšiť atraktivitu podujatia, zaujať širokú amatérsku a novinársku verejnosť, vniesť trochu puncu tomuto podujatiu. Ich účasť mala veľký ohlas, každý sa chcel s nimi fotiť, prehodiť pár slov. Cítili sme sa doslova ako Contador pri štarte maratónu v Španielsku na benefičné účely. Je to pochopiteĺné, pretože Číňania veľa podobných možností nemajú, o to sú za ne vďačnejší. Európania tvrdili muziku po štarte, pole sa roztrhalo na skupiny, no v záverečnom dojazde zdravili divákov a nechali zapretekať čínskych pretekárov, bojujúcich o body do domácej maratónskej série.

Ženy štartovali osobitne a rovnako v tempe odtiahli rovinatú pasáž, v závere nechali dve najlepšie Číňanky, aby sa pobili o víťazstvo a v mikrosúboji Slovenska s Austráliou nakoniec Lívia Hanesová skončila tretia, pred štvrtou Lisou Jacobs, druhou zo sobotného cyklokrosu.

"Po smolnej sobote, keď som toho naozaj veľa nenapretekala, som bola veľmi smutná. Dnes som aspoň odtiahla veľkú časť pretekov a v závere sme prenechali boj o víťazstvo domácim, ktoré z neho mali naozaj veľkú radosť, no ten špurtík o tretie miesto s Lisou som si neodpustila. Dnes sa mi šlo aj pocitovo dobre, naozaj škoda tej soboty. Čo už, najbližšie cyklokrosové podujatie, švajčiarsky Baden v polovici septembra bude snáď úspešnejší," povedala v cieli Lívia.

Podujatie v Číne bolo pre nás veľkou neznámou, no nakoniec dopadlo nad očakávanie. Treba povedať, že Čína už dávno nie je krajinou chudoby a chatrčí. Mestá rýchlo likvidujú chatrče a namiesto nich vyrastajú vysoké mrakodrapy, cesty sú na úrovni, o ktorej sa v Európe a najmä na Slovensku môže len snívať. Obrovský rozmach krajiny je neskutočne rýchly. Peking i Shijiazhuang sú ultramoderné metropoly. Staršie auto ako 5-7 rokov sme počas týždňového pobytu nevideli, rovnako tak motorový skúter. Síce ich po mestách lieta stovky, no každý je na elektrický pohon. Tradíciu snáď ešte udržujú rikše, no i tie vyzerajú tradične iba zvonku. Sú poháňané modernými elektromotormi. Aj napriek tejto elektromotorizácii je smog v mestách obrovský. V podstate je to jedna súvislá hmla. Ak však máme priprovnať Peking, či 300 kilometrov vzdialený Shijiazhuang k nejakému inému svetovému mestu, najbližšie, čo ma napadá je Dubai. Čína je plná mrakodrapov a moderných presklených budov, nákupných centier a trochu sa vytráca tradícia. Tento jav je asi normálny v každej rýchlo rastúcej ekonomike a nevymyká sa mu ani Čína. Televízne obrazovky (17 štátnych kanálov a niekoľko desiatok súkromných) zapĺňajú telenovely a predovšetkým spevácke súťaže typu Superstar, ktoré vidíte v rôznych podobách takmer v každú dennú hodinu. Tradičnú operu (zachytená na videu na FB) sa nám podarila zazrieť raz, no bol to naozaj zážitok. Tradičné trhy, život na ulici a podobne v moderných čínskych veľkomestách neuvidíte. Prekvapujúce sú aj vysoké ceny tovarov a potravín, naozaj porovnateĺné s našimi. I to je dań za prudký ekonomický rast a zvýšené mzdy obyvateľov. Veľmi pozitívnym javom pre cyklistov je však fakt, že pri každej ceste v meste, ktorá má vačšínou dva prúdy v jednom smere, je za ostrovčekom plnohodnotný široký jazdný prúd pre elektromotocykle a bicykle. A to v oboch smeroch. Veru 4 metre široký prúd pre cyklistov v celom meste po každej strane je vec nevídaná snáď na celom svete a v Číne realita.

Fotogaléria na FB

Reportáž CXSVK

Pretekári CK Banská Bystrica majú nastavené posedy metódou BG FIT v predajni BIKEPRO Banská Bystrica
Reklamný prúžok

Copyright © ckbb.sk 2024 - pre CK BB vytvorilo BikePro

Template by Templates for Joomla.